Regels voor dronegebruik zijn aangepast

Steeds meer bedrijven ontdekken de mogelijkheden van het gebruik van drones. Sinds 1 januari gelden daarvoor nieuwe Europese regels. Wat is er anders ten opzichte van de oude situatie? En hoe zit het eigenlijk met de verzekeringen?  

Drone vliegend in de wolken met ondergaande zon
Nieuws
Datum: 22-03-2021

Een belangrijk verschil met de oude situatie is dat er geen onderscheid meer wordt gemaakt in hobbyvliegers en beroepsmatige vliegers. In plaats daarvan staat het risico van de vlucht centraal, vaak gekoppeld aan het gewicht van de drone. Er zijn 3 categorieën:  

1. De categorie Open geldt voor vluchten met een laag risico die worden uitgevoerd met een drone tot 25 kilogram. De categorie is verdeeld in 3 subcategorieën: A1 (0 tot 500 gram), A2 (500 gram tot 2 kilogram) en A3 (2 tot 25 kilogram). Elke subcategorie kent zijn eigen regels voor gebruik. Voor de categorie Open heeft u geen toestemming nodig van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) en ook niet van de EU-lidstaat waar u wilt gaan vliegen. Wel moet u zich als bestuurder (bedrijf of persoon) registreren bij de RDW als uw drone zwaarder is dan 250 gram of als de drone een camera heeft. Na registratie ontvangt u een exploitantnummer dat u zichtbaar aanbrengt op de drone.  

Als u met een drone wilt vliegen in de subcategorieën A1 en A3, heeft u een vliegbewijs nodig. U doet dan eerst een kennistest bij een vliegschool doen en kunt daarna het vliegbewijs aanvragen bij de RDW. Heeft u een (speelgoed)drone zónder camera? En weegt de drone minder dan 250 gram? Dan heeft u geen vliegbewijs nodig. 

2. De categorie Specifiek is voor vluchten met een gemiddeld risico, zoals vliegen buiten het zicht van de piloot of vliegen in een gecontroleerd luchtruim. Denk aan goederentransport of autonome vluchten (zonder piloot). De vlucht mag niet plaatsvinden boven een bijeenkomst van mensen met een drone van 3 meter of meer. En er mogen geen mensen of gevaarlijke stoffen mee worden vervoerd. Voordat u gaat vliegen heeft u toestemming nodig van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) en ook van de EU-lidstaat waar u wilt gaan vliegen. Hiervoor kunt u een exploitatievergunning of een Light UAS Operator Certificate (LUC) aanvragen. 

3. De categorie Gecertificeerd is voor vluchten met een hoog risico met drones van 3 meter of langer waarmee u over mensenmenigten vliegt en die ontworpen zijn om mensen of gevaarlijke stoffen mee te vervoeren. Nog niet alle eisen voor deze categorie zijn vastgesteld.  

Verzekeringen 

Dronegebruik is niet zonder risico. Uw drone kan schade veroorzaken aan gebouwen of spullen of letsel toebrengen aan mensen. Als u daarvoor aansprakelijk gesteld wordt, kan de claim behoorlijk in de papieren lopen. Dit risico is niet standaard gedekt op de Aansprakelijkheidsverzekering voor Bedrijven (AVB), dus laat u daarover adviseren. Verder kan uw drone zelf beschadigd raken. Ook daarvoor wilt u zich verzekeren. Wilt u zeker weten dat alle risico’s goed afgedekt zijn? Neem dan contact op met ons kantoor. 

Heeft u een vraag of wilt u persoonlijk advies?

Heeft u naar aanleiding van informatie op deze pagina een vraag of wilt u persoonlijk advies? Vul dan het onderstaande reactieformulier in of neem contact met ons op. 

Wij nemen de regelgeving met betrekking tot de bescherming van uw persoonsgegevens serieus en hechten veel waarde aan de bescherming van uw privacy. Bekijk hier ons Privacy statement.

Stel ons gerust uw vraag

Wij nemen de regelgeving met betrekking tot de bescherming van uw persoonsgegevens serieus en hechten veel waarde aan de bescherming van uw privacy. Bekijk hier ons Privacy statement.